HVIDE SANDE HAVN VALGT SOM BASEHAVN FOR WIND SERVERS FØRSTE JOBS

DBB Jack-Up Services’ nye fartøj, Wind Server, lagde i går onsdag til i Hvide Sande Havn. Skibet er bygget på Nordic Yards i Tyskland og blev afleveret til DBB Jack-Up i december sidste år. Siden er skibet blevet klargjort i Århus og Grenå og er nu parat til at gå i operativ drift.

Wind Server skal i de kommende uger udføre operationer på vindmølleparkerne Horns Rev 1 og 2 og vil derfor være at finde ved kajen i Hvide Sande Havn mellem operationerne.

Wind Server er udstyret til at leve op til alle nuværende krav i offshore vind-branchen. For eksempel har kranen om bord på det 80 m lange og 32 meter brede skib en løftehøjde på lige under 100 m og en løftekapacitet på 400 tons. Med sine fire 75 m jack-up ben og sit innovative jack-up-system kan skibet positionere sig i dybder på op til 45 m og danne en stabil platform for udførelse af vedligeholdelse og reparationsarbejde selv på de store 5 til 8 MW vindmøller.

Det er ikke første gang, at DBB Jack-Up bruger Hvide Sande Havn som basehavn. DBB’s andet fartøj, WIND, brugte havnen flere gange sidste år i forbindelse med jobs på vindmølleparker i nærheden af havnen.

Med en optimal placering på midten af den danske vestkyst giver Hvide Sande Havn hurtig og ubegrænset adgang til eksisterende og fremtidige vindmølleparker i Nordsøen.

Hvide Sande Havns udvikling i de senere år har givet betydelige fordele for lokale virksomheder og betyder, at vi er i stand til at tilbyde væsentligt forbedret service til vores kunder på tværs af alle faser, fra installation til O & M-aktiviteter på vindmølleparker.

Takket være en vanddybde på op til 7 m og store områder ud for kajen tilbyder havnen i Hvide Sande perfekte faciliteter til offshore vind-aktiviteter.