SIDEN SIDSTE HAVNEUDVIDELSE, SOM STOD FÆRDIG I SOMMEREN 2013, HAR HVIDE SANDE HAVN OPLEVET EN STÆRKT STIGENDE TRAFIK AF STØRRE TRANSPORT OG OFFSHORE FARTØJER.

Onsdag d. 14 okt. nåede havnen så endnu en milepæl, da SEA INSTALLER anløb Hvide Sande. Det enorme skib, som er 132 meter lang og 39 meter bred, og med ben der er over 80 meter høje, er bygget til at installere og servicere havmøller. SEA INSTALLER er et Jack-up skib, som sejler rundt med fire ben. Benene kan sættes ned på havbunden, så skibet derefter kan løftes fri af vandet og operere kranen fra en fast platform ude på havet. Skibets fire ben måler hver 82,5 meter. Skibet er klart det største skib, som har anløbet Hvide Sande Havn.

Anløbet af SEA INSTALLER vækker glæde ved Hvide Sande Havn. Havnens Maritime Chef Henning Yde udtaler: ”Dengang vi planlagde den store havneudvidelse, lavede vi faktisk sejladssimulationer med et Jack-up skib på størrelse med SEA INSTALLER, havnen blev, ud fra disse simuleringer, designet til at modtage denne type fartøjer. Vi har tidligere haft flere anløb af tre andre Jack-up skibe, men SEA INSTALLER er klart den største. Derfor er vi ekstra stolte af, at det nu er lykkes at få SEA INSTALLER til kajen i Hvide Sande.”

A2SEA er et markedsledende rederi indenfor transport, installation og servicering af havmøller. Rederiet er siden opstarten i 2000 vokset sammen med havmøllebranchen, og rederiet ejer i dag fem store Jack-up fartøjer, samt driver en række crewbåde. De mindre crewbåde fra rederiet har været i Hvide Sande tidligere i forbindelse med service hos Hvide Sande Shipyard.

Hvide Sande Service Group byder den nye Jack-Up velkommen. ”Vi er glade for at se SEA INSTALLER i Hvide Sande Havn. For få år siden var det utænkeligt, at en kæmpe Jack-up som denne kunne anløbe vores havn, men nu flytter vi os hele tiden i den rigtige retning. Vi håber, og arbejder for, at vi kommer til at se endnu flere store skibe i Hvide Sande i fremtiden, specielt når de næste havneudvidelser står færdig. Dette gælder både indenfor fiskeri, transport og offshore vind.” udtaler Esben Thomey Kristensen, kundeansvarlig ved Hvide Sande Service Group.

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=m3dkpwFb0cM[/embedyt]